Jancsó Miklós - Oldás és Kötés (1963)

Tudni kell rólam, hogy nagyon szeretem Jancsó Miklós filmjeit. Időről-időre előveszem ezeket a különleges hangulatú alkotásokat, és napokig nem vagyok hajlandó mást nézni. Tavaly szeptemberben megemlékeztem a rendező születésének századik évfordulójáról, és ezúttal is tőle hoztam valamit. Nem húzom tovább az időt, érkezzék a kissé misztikus címmel bíró, fekete-fehér dráma, az Oldás és Kötés, 1963-ból.

A történet egy fiatal és magabiztos sebész, Jámbor Ambrus útkereséséről szól, aki nem mellesleg folyamatos összetűzésben áll az idős főorvossal, Ádámfy professzorral. Egy műtét alkalmával a páciens életveszélybe kerül, Jámbor már lemondana róla, de Ádámfy megmenti, ettől Jámbor önbizalma megrendül. A kudarc és a szégyen elől visszamenekül arra a tanyára, ahol született, apja különben is beteg, gondoskodni kell róla. Ám az újrakezdés sokkal nehezebb, mint azt elsőre hitte...

oesk_05.jpg

A film alapja Lengyel József azonos című novellája, ami nem sokkal a forgatás kezdete előtt jelent meg, tehát rendkívül friss volt. A forgatás maga 1962 végén volt, Budapesten, Pécsen és Jászboldogházán vették fel a jeleneteket. A premierre 1963. március 28-án került sor a fővárosi Szikra moziban. Bár a rendezői székben Jancsó Miklós ült, az alkotás igazi csapatjáték volt: Lengyel József is aktívan kivette a részét a munkálatokból, a forgatókönyvet Hernádi Gyula írta, a producer Nemeskürty István író volt. Jancsó kissé eltért az eredeti novellától és saját élményeit is beleszőtte a történetbe, tovább megyek, ő és Hernádi is feltűnnek kis időre, önmagukat alakítva. A szereposztás önmagáért beszél: Latinovits Zoltán, Ajtay Andor, Barsy Béla, Szakáts Miklós, Domján Edit, Bodrogi Gyula, Koltai János, és még jó néhányan gondoskodnak a felejthetetlen színészi játékról.

oesk_02.jpg

Az Oldás és Kötés-t az 1966-os Szegénylegények előfutáraként lehet emlegetni, nyomokban megjelennek már benne a Jancsóra oly jellemző stílusjegyek. Egyúttal a magyar újhullám egyik fontos darabjának is lehet nevezni, olyanok mellett, mint például Makk Károly Megszállottak (1962), Herskó János Párbeszéd (1963), és Gaál István Sodrásban (1964) című munkái. A filmben betekintést nyerhetünk a nyüzsgő, budapesti művész-értelmiségi világba, amely éles kontrasztban áll a vidéki élet szereplőivel, mintegy rámutatva az örök népi-urbánus ellentétre. Az akkori politikai vezetés kifogásolhatónak ítélte és szakmai berkeken belül sem volt mindenkinek őszinte a mosolya, nyilván az alkotók (nem szocialista értelemben vett) úttörő szemlélete miatt.

Akár kifogásolható volt, akár nem, 1964-ben azért elnyerte a legjobb rendezésért a Magyar Filmkritikusok Díját. 2012-ben pedig bekerült a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Film- és Fotóművészeti Tagozatának tagjai által kiválasztott legjobb 53 magyar alkotás közé.

oesk_04.jpg

Az Oldás és Kötés hangulata engem nagyon magával ragadott, bár tény, hogy nem valami mozgalmas (a hatvanas évek alkotásai egyébként is lassúnak, vontatottnak tűnnek a mai néző számára). A szívműtét jeleneteit például kifejezetten érdekesnek találtam, a korabeli technikát, a műszereket, érdekesség, hogy ezek közé a jelenetek közé olyan képkockákat is illesztettek, amelyek egy valódi szívműtét során lettek rögzítve.

 


Ajánlás: Jancsó Miklós rajongóinak kötelező darab, Latinovits Zoltán rajongóinak szintúgy!


Értékelés: ****